תהליך השמה
ועדת ההשמה היא הפורום הקובע את זכאותו של הילד בעל הצרכים המיוחדים להשמה בחינוך המיוחד. המטרה היא להתאים את סוג המסגרת החינוכית המיוחדת שתיתן מענה ספציפי ומותאם לצרכי הילדים.
מתי ואיך פונים אליה? הפניית תלמיד הלומד בחינוך הרגיל אל ועדת ההשמה תיעשה רק לאחר שהמסגרת החינוכית והטיפולית מיצתה את כל ההתערבויות החינוכיות הקיימות לרשותה (בהתאם להחלטת ועדת שילוב).
הפנייה לוועדת ההשמה יכולה להיעשות על ידי המסגרת החינוכית או הורה או כל גורם מקצועי הסבור כי צריך להפנות את הילד לחינוך המיוחד. על פי חוזר מנכ"ל הגשת בקשה לוועדה מצריכה הגשת שאלון הפנייה ומסמכים קבילים ועדכניים. אחריות הגשת המסמכים מוטלת על מגיש הבקשה לוועדת השמה.
הורים לילדים שעתידים להיכנס לראשונה למערכת החינוך העירונית (גילאי 3 - 4) יגישו בקשתם ישירות למחלקה לחינוך מיוחד.
***הגשת בקשות תיעשה עד לתאריך 31 במרץ בכל שנה קלנדרית.
ועדת ערר
במידה ואינכם מסכימים עם החלטת וועדת ההשמה בנוגע לילדכם, באפשרותכם לפנות לוועדת ערר אשר מתקיימת במשרד החינוך בת"א. הערעור הוא על סוג הזכאות שנקבעה בוועדת השמה ומופיעה במסמך החלטת וועדת השמה שקיבלתם מהרשות.
פניה לועדת ערר תיעשה תוך 21 יום מרגע קבלת מכתב התשובה מועדת ההשמה אל -
וועדת ערר, משרד החינוך ת"א, רח' השלושה, מיקוד 610922. פקס 03-6896689 ובטל. 03-6896656.
פניתי לוועדת הערר. מה עכשיו?
- . וועדת הערר מוסמכת לדון בערר של ההורים על החלטת וועדת ההשמה שהתקיימה ברשות המקומית (ע"פ פרק ג' לחוק החינוך המיוחד – 1988) ולקבל החלטה ע"פ האפשרויות הללו:
- קבלת הערר ושינוי החלטת וועדת ההשמה.
- החזרת העניין לוועדת ההשמה לדיון נוסף עם הוראות או בלעדיהם.
- דחיית הערר (השארת החלטת וועדת ההשמה על כנה).
- החלטת וועדת הערר היא סופית.
- ההורה אחראי להציג בפני המחלקה לחינוך מיוחד בלוד את ההפניה לדיון וכן את החלטת וועדת הערר. על פי ההחלטה יקבע שיבוצו של הילד.
ועדות שיבוץ
ועדות השיבוץ מתקיימות לאחר שהסתיימו ועדות ההשמה (בחודשי הקיץ, יוני – אוגוסט). מטרתן היא לקבוע את המסגרת החינוכית הספציפית בה ילמד כל ילד וילד שקיבל זכאות לחינוך מיוחד. האפשרויות לשיבוץ הן בתוך העיר או מחוץ לעיר. מחוץ לעיר רק במקרים בהן המסגרת הייעודית לא קיימת בעיר.
מתי ואיך פונים אליה? ועדות שיבוץ מתקיימות ללא נוכחות הורים. תשובות על שיבוץ יימסרו במהלך חופשת הקיץ בחודשים יולי/אוגוסט. אם לא קיבלתם שיבוץ עד 15.8, נא ליצור קשר עם המחלקה.
***במידה ונאמר לכם שהשיבוץ יעשה מחוץ לעיר, (ובזמן ועדת ההשמה חתמתם על טופס ויתור סודיות להעברת מסמכים לרשות משבצת), יש לקחת בחשבון שתהליך זה הוא ארוך יותר מכיוון שאנו תלויים בתשובה מהרשות המשבצת. אנא עימדו עמנו בקשר לגבי התקדמות התהליך בחודש אוגוסט.
יישום חוק החינוך המיוחד וחוק השילוב מאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים מגיל 3 ועד גיל 21, ללמוד במסגרת של החינוך המיוחד או במסגרת החינוך הרגיל, בכיתות חינוך מיוחד, בשילוב יחידני, בעזרת תוספת של שירותים חינוכיים וטיפוליים. לכן, בלוד קיימות מסגרות חינוכיות רבות ומגוונות הנותנות מענה לתלמידי החינוך המיוחד המתגוררים בעיר ומחוצה לה.
במסגרת החינוך המיוחד קיימות אופציות שונות להשמה:
- גנים טיפוליים - בלוד פועלים מספר סוגים של גני חינוך מיוחד. מדובר בגנים בהם מספר מצומצם של ילדים, צוות מקצועי של החינוך המיוחד ומעטפת של טיפולים פרא-רפואיים. הגנים פועלים עד סוף יולי.
- גנים לחינוך מיוחד - ממלכתי (גני עיכוב התפתחותי)
- גנים לחינוך מיוחד – ממלכתי- דתי (גנים לעיכוב התפתחותי)
- גנים לחינוך המיוחד- ממלכתי- ערבי (גנים עיכוב התפתחותי, גני חסונה - גני תקשורת, גן למוגבלות שכלית התפתחותית).
- גנים לחינוך מיוחד – גני תקשורת (מיועד לילדים על הרצף האוטיסטי) – ממלכתיים ומלכתיים דתיים. הגנים פועלים עד 15.8 בכל שנה. מתקיים בהם יום לימודים ארוך עד 16:45 בחופשות ובקיץ.
- כיתות חינוך מיוחד בתוך בתי ספר רגילים - בלוד כיתות חינוך מיוחד המשולבות בבתי ספר רגילים. מדובר בכתות עם מספר מצומצם של תלמידים, עם צוות מקצועי של החינוך המיוחד. להלן פירוט הכיתות:
- כיתות ל"ל - מיועדות לתלמידים עם לקויות למידה (א'-י"ב).
- כיתות תקשורת - מיועדות לתלמידים עם לקות תקשורת (א'-21).
- כיתות התנהגותיות רגשיות - מיועדות לתלמידים הזקוקים למסגרת הנותנת מענה בתחום עיצוב ההתנהגות (א'-ט').